Ta strona korzysta z plików Cookies. Zasady ich wykorzystania są opisane w naszym Regulaminie. W każdej chwili możesz wyłączyć Cookies w przeglądarce.

Zdrowy przedszkolak
Powrót do przedszkola

Bezpieczny przedszkolak - spraozdanie

 

Sprawozdanie z realizacji akcji „Przedszkolak bezpieczny w środowisku”

w Przedszkolu Miejskim nr 220 w Łodzi

 

W naszym Przedszkolu bezpieczeństwo dzieci stanowi bardzo istotny element wychowawczo - edukacyjny. Zagadnienia te poruszane są przez cały rok szkolny, staramy się uwrażliwić dzieci na grożące im niebezpieczeństwa podczas zabaw, czasu wolnego i wskazać właściwą drogę w ochronie ich samych. Uczymy ich przewidywania i kreatywności w rozwiązywaniu problemów. W trakcie zajęć, zabaw, wyjść poza placówkę systematycznie i długofalowo utrwalamy wiedzę z tego zakresu czego efektem jest umiejętność przewidywania zagrożeń, wiedza niezbędna do odnalezienia się w sytuacjach trudnych, w placówce jak i poza nią.

Propozycje nadesłane do realizacji w ramach Akademii Zdrowego Przedszkolaka zainteresowały nas i były pomocne w utrwalaniu zagadnień z zakresu bezpieczeństwa. Akcja ta została przeprowadzona zgodnie z założeniami w ramach czterech bloków tematycznych i trwała na przełomie maja i czerwca. Nad realizacją programu czuwała koordynatorka Beata Kaftańska. Zajęcia przeprowadzone zostały w trzech grupach.

O realizacji kolejnego cyklu Akademii Zdrowego Przedszkolaka - „Przedszkolak bezpieczny w środowisku” rodzice zostali powiadomieni za pomocą plakatu, podczas zebrań na których zapoznani zostali z nadesłaną prezentacją multimedialną. Znajdujące się tam wiadomości, stanowiły zachętę do wspólnych rozważań, przemyśleń i dyskusji o tematach, które koniecznie należy poruszać nawet z małymi dziećmi. Zarówno teraz jak i podczas wcześniejszych akcji rodzice wyrażali pozytywne opinie, byli zainteresowani przebiegiem, chętnie włączali się w proponowane działania. Dla nas najważniejsze było to, że stali się współpartnerami w realizacji działań profilaktycznych, utrwalając proponowaną przez nas wiedzę.

 

Pierwszy blok „Poznajemy zasady bezpieczeństwa w domu” i zabawa w poszukiwanie niebezpiecznych przedmiotów stały się wstępem do naszych rozważań na temat bezpieczeństwa. Dzieci dowiedziały się jakie niebezpieczne przedmioty mogą znajdować się w mieszkaniu, do których miejsc nie powinny się zbliżać i dlaczego. Szczególny nacisk w naszych rozmowach ukierunkowany był na zakaz zabawy zapałkami, zapalniczką, kurkami do gazu i elektrycznością. Dzięki bohaterom bajki pt. „Zwierzątka ze Zdrowego Zakątka – Co to jest bezpieczeństwo” utrwaliliśmy ważne hasło. Przy okazji tego tematu przypomniane zostały numery alarmowe, w różnych zabawach grupowych i indywidualnych. Dzieci naśladowały zamiennie poszkodowanych i dyspozytorów. Chętne dzieci recytowały wiersz "Policjant". Zabawy i kolorowani urozmaiciły zajęcia i utrwaliły wiedzę. Były pretekstem do rozmów w domu.

Drugi blok „Bezpieczeństwo poza domem oraz w trakcie aktywności fizycznej” utrwalił dzieciom zasady prawidłowego zachowania się poza domem oraz w kontakcie ze zwierzętami. Szczególnie ważne jest uwrażliwienie dzieci na kontakty z obcymi. Dzieci bardzo chętnie uczestniczyły w zabawie z dwoma kolorami lizaków, wykazując się dużą wiedza. Wiedzą kogo nie powinny obdarzać zaufaniem i dlaczego. Dzieci utrwaliły sobie wiedzę dotyczącą kontaktów z psami, wiedzą, że nie wolno zaczepiać zwierząt i po raz kolejny uczyły się przyjmować bezpieczną pozycję „żółwik” w razie agresywności psa. W trakcie spacerów mijając psy, wracamy do tego tematu. Dzięki bajce „Zwierzątka ze Zdrowego Zakątka – bezpieczeństwo w czasie zabawy” dzieci utrwaliły sobie ważne zasady obowiązujące podczas aktywności fizycznej, którymi wykazywały się na przedszkolnym placu zabaw. Między pogadankami i zajęciami plastycznymi towarzyszyły nam zabawy ruchowe, gdzie dzieci szczególnie upodobały sobie zabawę pt. „Rowerek”. W ramach tego cyklu odbył się mini pokaz mody sportowej: stroje na rolki, rower, hulajnogę. Dzieci prezentowały swoje ochraniacze, kaski. W trakcie tych zajęć nauczycielki dowiedziały się, którzy rodzice dbają o bezpieczeństwo swoich dzieci, zaopatrując ich w prawidłowy strój a którzy nie. Przyczyniło się to do indywidualnych rozmów i zachęcania rodziców do wdrażania dzieci do tego by chciały również w przyszłości nosić kaski i ochraniacze.

Trzeci blok „Jak zachować bezpieczeństwo w ruchu drogowym” poświęcony został zasadom ruchu drogowego, zasadom poruszania się pieszych i rowerzystów po ulicy oraz właściwego przechodzenia przez jezdnię. Dzieci po raz kolejny dowiedziały się co to jest ruch uliczny oraz co oznaczają dane kolory na sygnalizatorze świetlnym. Po wysłuchaniu bajki „Zwierzątka ze Zdrowego Zakątka poznają zasady ruchu drogowego” ciekawą zabawą było omawianie znaczeń wybranych znaków drogowych oraz ich rysowanie i wycinanie. Wiersz pt. „Przechodzenie przez ulicę” nauczony na pamięć pozwolił na właściwe z niego korzystanie.

Czwarty blok „Bezpieczeństwo w relacjach z rówieśnikami i dorosłym, ustalanie granic”. przyczynił się do tego, że dzieci wzbogaciły wiedzę o możliwościach własnego ciała i dowiedziały się czym jest przestrzeń osobista. Omawiały części ciała, wykonały „Bajkę o moim ciele” i zabawę „Lustro” Pomocne w poznaniu własnego ciała były zajęcia z W Sherbone, również w udziałem rodziców. W kolejnym dniu wraz z dziećmi określiliśmy przestrzeń intymną. Starszaki wysłuchały bajki „Zwierzątka ze Zdrowego Zakątka poznają granice intymności” a młodsze wirowały wokół własnej osi z wyciągniętymi rękoma. Ciekawość wzbudziło budowanie pięciu kręgów i doskonale dzieci poradziły sobie z wytyczeniem granic prywatności. Zajęcia zakończyły „Dziecięce masażyki”.

Podsumowaniem akcji było spotkanie z przedstawicielem Policji, rozmowy i prelekcje na temat szeroko pojmowanego bezpieczeństwa, oraz prezentacja prac dzieci.

Pliki:


Znajdź w serwisie

 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 


NASI PARTNERZY:

Kolorowanki, malowanki dla dzieci