Ta strona korzysta z plików Cookies. Zasady ich wykorzystania są opisane w naszym Regulaminie. W każdej chwili możesz wyłączyć Cookies w przeglądarce.

Zdrowy przedszkolak
Powrót do przedszkola

Przedszkolak pełen zdrowia - sprawozdanie

 

Sprawozdanie z realizacji zajęć edukacyjnych przeprowadzonych zgodnie z akcją „Przedszkolak Pełen Zdrowia” wg programu Akademii Zdrowego Przedszkolaka

 

Zajęcia proponowane przez Akademię Zdrowego Przedszkolaka zostały zrealizowane na przełomie listopada i grudnia, w grupach mieszanych wiekowo od 3 do 6 lat. Ponieważ nasze przedszkole pracuje zgodnie z założeniami pedagogiki Marii Montessori, wszystkie działania podjęte w grupach dostosowane były do indywidualnego rozwoju dzieci, ich zainteresowań i potrzeb związanych z wyborem materiału rozwojowego z zakresu edukacji o wszechświecie. W naszej placówce mamy zgromadzone różnorodne pomoce z zakresu wiedzy o zdrowiu, które podczas omawianych zajęć były wykorzystywane i stanowiły materiał do pracy indywidualnej. Tematy z zakresu zdrowia i higieny są regularnie poruszane, wynika to nie tylko z przyjętej przez przedszkole metody M. Montessori ale również z harmonogramów rocznych placówki i realizacji programów ekologicznych i zdrowotnych jak np. Kubusiowi Przyjaciele Natury, Akademia Aquafresh.

Materiały, które od Państwa otrzymaliśmy cieszyły się dużym zainteresowaniem dzieci, nauczycielek i rodziców obserwujących efekty naszej pracy. Warsztaty prowadzone były zgodnie z założeniami programu podczas których, korzystałyśmy z nadesłanych konspektów zajęć.

Podczas pierwszych zajęć z tego cyklu dzieci zapoznały się z pojęciami zdrowie” i „choroba”. W grupach wspólnie stworzyły plakat przedstawiający definicję obu tych pojęć. Wypowiadały się na temat sytuacji w których byli chorzy - co wtedy czuli, co robili i jakie lekarstwa dostawali od rodziców. Rozmawialiśmy również o ich wrażeniach po wizycie u lekarza pediatry. W jednej z grup zostało zorganizowane spotkanie z lekarzem, chirurgiem dziecięcym, które miało na celu przełamanie bariery w kontaktach z osobami niosącymi pomoc. Pani doktor poruszyła wiele cennych tematów takich jak: dbałość o własne zdrowie, stosowanie lekarstw, uczyła dzieci wykonać opatrunek ręki lub nogi, zachęciła do zabaw w lekarza wykorzystując przyniesione akcesoria. Opowiedziała dzieciom na czym polega jej praca w szpitalu i podkreśliła akcent bezpieczeństwa podczas zabaw w domu i przedszkolu.

W innych grupach przedszkolaki podczas zajęć zapoznały się z atrybutami lekarza, wymieniając każdy przyrząd niezbędny do wykonywania tego zawodu. Bawiąc się również w lekarza, miały okazję zbadać się stetoskopem, zmierzyć temperaturę czy zrobić zastrzyk ulubionemu misiowi. Dzieci ponadto uczyły się na pamięć wiersza „Chory kotek”(5,6 latki), wykonywały prace plastyczne i karty pracy związane z tematem. Jako dopełnienie tematu poznały bohaterów z bajki z serii Zwierzątka za Zdrowego Zakątka pt. „Raptuś, Wieprzuś i Ociupinka” poznają choroby i przeziębienia”.

W grupach powstały także plakaty (zdrowe i chore dziecko), polegające na odrysowaniu postaci wybranego dziecka oraz zaznaczeniu czerwonym kolorem kredki tych części ciała, które mogą boleć każdego z nas. Dzieci żywo wypowiadały się opierając się na własnych doświadczeniach oraz zakreślały wybrane miejsca na sylwetce. Dyskusja dotyczyła również sytuacji, które mogą powodować pojawienie się bólu, a także tego, jaki styl życia powinno się prowadzić, aby sytuacji tych uniknąć.

Odbyły się także zajęcia wyjaśniające kiedy i jak należy wzywać pogotowie ratunkowe. Dzieci utrwalały własne imiona i nazwiska, adres zamieszkania oraz numer pogotowia. Bawiły się dyspozytora pogotowia ratunkowego i pracowały z pomocą montessoriańską - „Telefony alarmowe”. Dowiedziały się co to są wirusy i bakterie – oglądały albumy, później lepiły je z plasteliny i kolorowały obrazki wirusów i bakterii pokazanych w powiększeniu na dłoniach. Powstałe prace były wyeksponowane rodzicom, na wystawach w grupach lub przedszkolnym korytarzu. Przy okazji bakterii poruszony też został temat dbania o higienę osobistą, mycie rak, wycieranie nosa chusteczką. Została wykorzystana pomoc rozwojowa z zakresu ćwiczeń praktycznych służąca do mycia rak, w ramach utrwalenia i prawidłowego wykonywania tej czynności. Dzieci oglądały bajkę na DVD „Było sobie życie”, przedstawienie z użyciem pacynek, przygotowane przez nauczycielki do wiersza „Wirusy”, wykonywały rysunki jak wyglądają wirusy i bakterie.

W drugim bloku dzieci poznały pojęcie odporności i sposoby jej wzmacniania.  Na podstawie wysłuchanej bajki -"Raptuś, Wieprzuś i Ociupinka w Fabryce Aptekarza na Górze Sowiej' oraz własnych doświadczeń, dzieci wypowiadały się na temat domowych sposobów zwalczania przeziębienia. Rodziców natomiast poprosiłyśmy aby podzielili się z nami swoimi sposobami, recepturami na domowe "lekarstwa" zrobione z warzyw i owoców, które pomagają szybciej wyzdrowieć i wzmocnić odporność. Zebrane materiały były omówione w trakcie zajęć. Przeprowadzona była także zabawa obrazująca jak silna może być nasza odporność. Dzieci zostały podzielone na dwie grupy i następnie odbyła się bitwa na papierowe kulki. Zwycięska okazała się ta drużyna , której odporność okazała się większa i trudniejsza do pokonania. Przedszkolaki dobrze bawiły się podczas tego eksperymentu, jednocześnie zrozumiały, iż aby mieć silną odporność organizmu muszą dbać o własne zdrowie każdego dnia i wzmacniać je naturalnymi sposobami, właściwą dietą i odpowiednią ilością ruchu Dlatego szczególnie spodobała się propozycja zorganizowania w grupach „Biegu po odporność”. Dzieci uczestnicząc w konkurencjach sportowych wykazały się swoja sprawnością ruchową i podstawowymi umiejętnościami samoobsługowymi. Na zakończenie zabawy poczęstowane były marchewką. Aby podkreślić ważna rolę witamin zawartych w owocach w zwiększaniu odporności dzieci brały udział w zagadkach smakowych, rozpoznawały owoce za pomocą zmysłu smaku i węchu oraz przygotowywały koktajle, soki owocowe. Na koniec zajęć wspólnie bawiliśmy się przy piosence „Witaminki” tworząc do niej zabawne układy taneczne, według pomysłów chętnych dzieci.

                     Trzeci blok tematyczny wskazał ważną rolę higieny, ruchu i zdrowej, zbilansowanej diety we wzmacnianiu naturalnej odporności dziecka. Przeprowadziliśmy wśród dzieci burzę mózgów, dotyczącą wpływu odpowiedniej diety na prawidłowe funkcjonowanie organizmu każdego z nas. Do przedszkola zaprosiliśmy także ekspertkę z Urzędu Miasta Łodzi z Wydziału Zdrowia, która poprowadziła w poszczególnych grupach zajęcia na których dzieci dowiedziały się jakie znaczenie dla naszego zdrowia ma uprawianie sportu, prowadzenie odpowiedniego trybu życia, opartego na zbilansowanej diecie, ruchu na świeżym powietrzu. Współpracując w zespole określały jakie produkty spożywcze są zdrowe a jakich dzieci powinny unikać, jak powinny spędzać czas wolny aby ich organizm prawidłowo się rozwijał.

Dzieci przypomniały sobie układ piramidy żywienia i rozmawiały na temat produktów, które sprzyjają zdrowiu. Samodzielnie pracowały z piramida żywienia i innymi pomocami rozwojowymi dotyczącymi tego tematu, segregowały warzywa i owoce, dobierały zdrowe i niezdrowe produkty spożywcze. W grupach odbyły się zajęcia z wykorzystaniem warzyw, dzieci tworzyły jesienny kosz, kukiełki z warzyw, oglądały, wąchały , dotykały, smakowały wybrane warzywa. Organizowane były również zabawy z wykorzystaniem chusty animacyjnej. Dzieci wymieniały również inne czynniki pomagające utrzymać właściwe zdrowie: dbanie o higienę osobistą ale i czystość otoczenia wokół siebie. Dzieci przeprowadzały doświadczenia „Jak zarazki lubią rączki". Sprawdzały jak do mokrej dłoni łatwo przyczepia się cukier symbolizujący zarazki. Potem odbył się pokaz prawidłowego mycia rak zgodnie z zasadami pedagogiki M Montessori i praktyczny sprawdzian umiejętności. Wizycie w łazience towarzyszyły rozmowy na temat sytuacji w których mycie rak jest konieczne. Uwieńczeniem naszych wszystkich rozważań było wykonanie plakatów "STOP wirusom i bakteriom".

Rozmawiając o zdrowiu poruszony został także temat dostosowania ubioru do panującej pogody. Dzieci segregowały przyniesione z domów stroje, omawiając ich przydatność w danych warunkach atmosferycznych. Wspólnie wyjaśniliśmy pojęcie „Ubiór na cebulę” i dlaczego dobrze jest tak właśnie się ubierać. Dzieci pracowały również z pomocami z tego zakresu, ubierając postacie w odpowiednie ubrania w zależności od pory roku.

W ramach ostatniego bloku tematycznego dotyczącego higieny jamy ustnej dzieci dyskutowały o potrzebie posiadania zdrowych ząbków. W naszym przedszkolu dzieci w większości grup systematycznie myją zęby i często zachęcane są do dbania o higienę jamy ustnej, brały również w akcji Akademia Aqafresh, ponieważ odczuwamy konieczność działań profilaktycznych. W ramach zajęć dzieci rozmawiały nt przyczyn próchnicy. Rysowały plakaty z czynnikami, które sprzyjają jej rozwoju oraz z czynnikami, które pozwalają zachować zdrowy i piękny uśmiech. Rozmawiały nt własnych doświadczeń związanych z wizytą u dentysty. Została zorganizowana wycieczka dla wszystkich grup do Instytutu Stomatologii Uniwersytetu Łódzkiego podczas której, dzieci miały dokonany przegląd zębów, maiły możliwość obejrzeć sprzęt dentystyczny, obejrzeć pokaz prawidłowego mycia zębów prowadzony przez studentów medycyny, uczestniczyły w rozmowach nt dbałości o zęby gdzie mogły wykazać się swoja wiedzą, oglądały bajkę pt „W krainie Ząbkolandi”. Było to kolejne ciekawe doświadczenie podczas którego, przełamywały swoje obawy związane z wizytą u dentysty. Na zakończenie spotkania dzieci wraz z nauczycielem zatańczyły i zaśpiewały piosenkę „Szczotka, pasta...”

Warsztaty, które przeprowadziliśmy w naszym przedszkolu z pewnością wyposażyły dzieci w wiedzę z zakresu zdrowego trybu życia. Zdrowie dziecka jest podstawowym warunkiem jego prawidłowego rozwoju. Dobry stan zdrowia przedszkolaka gwarantuje dobre samopoczucie, większą odporność organizmu,a także ułatwia zabawę i naukę. Nauczyły się, jak dbać o własne zdrowie oraz co robić w przypadku, gdy jest ono zagrożone. Na uświadomienie zagrożeń zwracamy dzieciom uwagę cały czas, wykorzystując różne zajęcia tematyczne. Materiały pozyskane z Akademii Zdrowego Przedszkolaka uatrakcyjniły prowadzone zajęcia, uporządkowały wiedzę, która z pewnością stanie się podstawą do kształtowania zdrowych  i prawidłowych nawyków w późniejszych latach życia. Nasze przedszkole chętnie bierze udział w akcjach mających na celu budowanie u dzieci "świadomości prozdrowotnej"  i "odpowiedzialność" za własne zdrowie.                             

                                                                                              Beata Kaftańska - koordynator

ZAPRASZAMY DO OGLĄDANIA ZDJĘĆ Z PROGRAMU UMIESZCZONYCH W GALERII ! ! !

Pliki:


Znajdź w serwisie

 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 


NASI PARTNERZY:

Kolorowanki, malowanki dla dzieci