Ta strona korzysta z plików Cookies. Zasady ich wykorzystania są opisane w naszym Regulaminie. W każdej chwili możesz wyłączyć Cookies w przeglądarce.

Zdrowy przedszkolak
Powrót do przedszkola

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROGRAMU „AKADEMII ZDROWEGO PRZEDSZKOLAKA”

„PRZEDSZKOLAK PEŁEN ZDROWIA”

         Grupa przedszkolna „Cytrynki” z przedszkola „Motylarnia” Fundacji „Familijny Poznań” mieszczącego się w Poznaniu przy ul. Łagodnej 4 wzięła udział w kolejnej akcji promującej zdrowy tryb życia. Nazwa „Cytrynki”  pochodzi co prawda od nazwy motyla, ale my Cytrynki lubimy witaminki i dobrze wiemy jak ważne są dla naszego zdrowia. Nauka, przykład i praktyka to podstawa. Zatem z zapałem wzięliśmy się do realizacji kolejnych zadań w ciągu czterech tygodni zimowej akcji.

Pierwszy blok „Zdrowie kontra choroba” wywołał niesamowite zainteresowanie wśród dzieci. Rozważaliśmy zachowanie chorego kotka, rozmawialiśmy o tym jakie są oznaki choroby i zdrowia. Wykonane w grupach plakaty zostały wspólnie omówione, a zaangażowanie wykazywały wszystkie dzieci, nawet te najmłodsze na miarę swoich możliwości. Dzieci spontanicznie w zabawach swobodnych kontynuowały temat urządzając szpital, poradnię lekarską. Bardzo przeżywały zabawę ruchową, kiedy błyskawicznie trzeba było przewieźć chorego do szpitala, przenieść na noszach.

Wszystkie dzieci bezbłędnie zapamiętały numer telefonu ratunkowego i przećwiczyły sposób wzywania pomocy. Do zadania podeszły z ogromną powagą. Bardzo przeżyły zajęcia związane z tą tematyką. Dodatkowa kolorowanka karetki pogotowia została wykonana z niesłychaną pieczołowitością i dokładnością.

Wirusy i bakterie wykonane z masy solnej zaprezentowaliśmy na wystawie dla rodziców. Zadaniem dzieci było opowiedzieć rodzicom jak je zwalczać i dlaczego ich nie widać gołym okiem. Doskonale zapamiętały, iż część z nich przenosi się „drogą kropelkową” i były bardzo dumne, że znają tak fachowy termin. Uczyliśmy się, i stale uczymy w praktyce, jak zasłaniać usta i nos przy kichaniu i kasłaniu. Dodatkową atrakcją było obejrzenie filmu z cyklu „Było sobie życie”  o toksynach w organizmie.

Blok drugi dotyczący odporności organizmu doskonale zilustrowała zabawa ruchowa z budowaniem barykad. Najpierw bakterie trafiały w nieosłoniętą drużynę, potem w zabarykadowaną. Rozmowa na temat skuteczności trafienia kulą w obu tych przypadkach znakomicie  ukazała różnicę pomiędzy organizmem bez bariery odpornościowej i z barierą.

Niemal codziennie dzieci domagały się zabaw związanych ze zwalczaniem bakterii i wirusów. Ubogaciliśmy zatem zajęcia o wiele zabaw ruchowych o tej tematyce. Oczywiście był także „Bieg po odporność”.

Trzeci blok „Ruch, higiena i mądre żywienie to zdrowie” to bardzo interesujące zagadnienia. Dla nas były one cennym utrwaleniem wiedzy np.o piramidzie żywienia. Wcześniej rozmawialiśmy już o niej, i wykonywaliśmy wspólnie plakat-piramidę. Teraz dzięki materiałom akcji mogliśmy indywidualnie sprawdzić swoją wiedzę, utrwalić ją, a przy okazji z pasją ciąć, naklejać, analizować, porównywać, sprawdzać prawidłowość myślenia, naradzać się. Wyjątkowa nauka. Bardzo miłą uzupełniającą zabawą okazała się zabawa z piłką „Zdrowe- niezdrowe”. Ćwiczyliśmy przy okazji refleks i umiejętność chwytania i rzucania piłki. „Podskakiwanie pięter” żywej piramidy żywienia wywołało wiele śmiechu. A śmiech to przecież zdrowie!

Przygotowaliśmy także w naszej aptece naturalne leki: herbatkę lipową z miodem i cytryną, którą wypiliśmy do śniadania, i surówkę z kiszonej kapusty, która  baaardzo smakowała. Zapakowaliśmy też trochę tych zdrowych witamin dla rodziców. Taki podarunek wraz z opowiadaniem otrzymali rodzice tego dnia zajęć.

Syrop z cebuli? O tym już wiemy, że jest dobry na kaszel i ma dużo witaminy C.

Ale dowiedzieliśmy się także co znaczy „ubierać się na cebulkę” i dlaczego należy to robić.

Choć w praktyce już dawno tej zimy „bywaliśmy cebulkami”, które rozbierały swoje ubranka stopniowo: po przyjściu do przedszkola pierwsza warstwa, w sali w razie potrzeby druga, w czasie zabaw ruchowych i ćwiczeń trzecia, a potem z powrotem- żeby się nie przeziębić.

My się zimy nie boimy, wychodzimy na śnieg, ale po powrocie, gdy trzeba dzieci ubierają suche ubrania. Rozmawialiśmy o tym, dlaczego tak robimy.

Praca plastyczna  „Moda na zimę” to była wspaniała zabawa. Nie tylko dla dziewczynek.

Blok czwarty „Higiena jamy ustnej” wywołał duże zainteresowanie. Wiele dzieci mogło się pochwalić odwagą u dentysty potwierdzoną naklejką „Wzorowy pacjent”, plombami w różnych kolorach, podzielić się swoimi wrażeniami i doświadczeniami. Co prawda nie wybraliśmy się ze wspólną wizytą do dentysty, ale przy pomocy zdjęć przypomnieliśmy sobie wizytę pani dentystki i lekarza w naszym przedszkolu. Pani dentystka opowiadała nam jak i dlaczego myć zęby i dlaczego słodycze im szkodzą. Pokazała jak prawidłowo myć zęby. My przypomniane wiadomości wykorzystaliśmy w praktyce  i szczotkowaliśmy zęby po posiłku obserwując czy robimy to prawidłowo  w lustrze oraz patrząc na siebie nawzajem.

Bardzo istotnym z punktu widzenia nauczyciela, był fakt podania pewnych propozycji i sugestii, a nie gotowych scenariuszy. Dzięki temu podczas zajęć wykorzystywaliśmy gotowe materiały, ubogacając je w miarę zapotrzebowania i pomysłowości dzieci i nauczyciela. Bardzo pomocne były bajki z zabawnymi bohaterami, których losy dzieciaki chętnie śledziły i komentowały. W rzeczywistości mamy zamiar kontynuować tematykę, ponieważ dzieci są bardzo nią zainteresowane, a pomysłów nie brakuje. Zdajemy sobie także sprawę, iż pozytywne nawyki to oprócz przykładu także stała praktyka właściwych zachowań i przypominanie nabytej wiedzy.

Z programu skorzystały nie tylko dzieci, ale i rodzice. Zostali oni zapoznani z prezentacją dotyczącą wielu istotnych spraw dotyczących dbania o zdrowie swoich pociech. Prezentacja zawierała naprawdę istotne informacje i wzbudzała wyraźne zainteresowanie i refleksję. Ze względu na nasze możliwości, prezentacja została wydrukowana i zaprezentowana w postaci gazetki, na której rodzice mogli czytać kolejne informacje podczas oczekiwania na swoje pociechy podczas odbioru z przedszkola. Do informacji można wracać wielokrotnie, ponieważ gazetka wisi nadal. Oprócz tego rodzice stale śledzili nasze poczynania oglądając wystawy prac plastycznych, smakując zdrowych naturalnych leków, słuchając piosenek i wierszyków tematycznych.

Wszystkie materiały okazały się bardzo ciekawe i pomocne, a my ubogaciliśmy je także o swoje pomysły.

Dzieciaki bardzo chętnie i z wielkim zaangażowaniem brały udział w zajęciach. Wręcz z wypiekami na twarzy.

To był bardzo ciekawie i wesoło spędzony w przedszkolu czas.

Czekamy na kolejny program.

Jolanta Kaźmierczak, nauczyciel Grupa Cytrynki

Pliki:


Znajdź w serwisie

 

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

 
 


NASI PARTNERZY:

Kolorowanki, malowanki dla dzieci