Metoda Weroniki Sherborne - rozwój poprzez kontakt i ruch
W Polsce pojawia się coraz więcej placówek przedszkolnych, oferujących program nauczania wspierany rozmaitymi metodami pedagogicznymi - W. Sherborne, M. Montessori, R. Steinera (zwana waldorfowską). Postanowiliśmy bliżej przyjrzeć się założeniom tych programów oraz przedstawić ich metody i cele. Zaczynamy od projektu wspomagania rozwoju Weroniki Sherborne.
Metoda W. Sherborne opiera się na ruchu i systemie ćwiczeń, które mają za zadanie wspomagać prawidłowy rozwój dziecka oraz wyłapywać i korygować ewentualne nieprawidłowości. System ruchowy wywodzi się z naturalnych potrzeb dziecka zaspakajanych w kontakcie z dorosłymi.
OPIS METODY
Metoda wyróżnia kilka kategorii ruchu:
- Ruch prowadzący do poznania własnego ciała (pomaga w ukształtowaniu własnej tożsamości, poczucia siły i naturalności).
- Ruch kształtujący związek jednostki z otoczeniem (zmierza do dobrego samopoczucia człowieka w otaczającej go rzeczywistości).
- Ruch wiodący do wytworzenia związku z drugim człowiekiem (oparty na wzajemnym poznaniu, zaufaniu, zrozumieniu).
- Ruch prowadzący do współdziałania w grupie (uczy współpracować z innymi, daje poczucie wspólnoty).
- Ruch kreatywny (daje możliwość wyrażenia siebie, np. w tańcu).
Dzieci poprzez ruch rozwijają:
- świadomość własnego ciała,
- świadomość przestrzeni i działania w niej,
- nawiązywanie kontaktu z innymi poprzez współdzielenie z nimi w przestrzeni.
W czasie zajęć między ich uczestnikami tworzą się 3 typy relacji:
- „opiekuńcza” – ćwiczenia oparte na wzajemnym kontakcie – głaskanie, bujanie, turlanie, przeciąganie partnera;
- „przeciwko” – przepychanie się, mocowanie z partnerem;
- „razem” – oparta na współdziałaniu, trzymaniu się za ręce, naśladowaniu gestów, ruchów.
GDZIE I DLA KOGO?
Zajęcia można prowadzić wszędzie, wymagają jedynie pewnej ilości przestrzeni, nie potrzebujemy natomiast żadnych przyrządów. Można je przeprowadzać od żłóbków po szkoły, w zajęciach mogą uczestniczyć dzieci oraz osoby dorosłe.
Na zajęcia w przedszkolu warto zaprosić rodziców dzieci. Ta forma zabawy jeszcze bardziej zbliży ich do siebie. Poza tym poprzez obserwowanie swojej pociechy w kontakcie z innymi rówieśnikami pozwoli dostrzec rodzicowi ewentualne trudności dziecka i sytuacje, które wzbudzają w nim opór.
KTO MOŻE PROWADZIĆ ZAJĘCIA?
Prowadzący powinien dobrze zapoznać się z założeniami metody, musi czuć się pewnie w roli, którą przyjmuje i wiedzieć, jak prowadzić grupę. Przed każdymi zajęciami powinien mieć opracowany scenariusz, być jednak też gotowym na ewentualne modyfikacje. Przede wszystkim musi jednak przestrzegać kilku niezbędnych zasad:
- uczestnictwo w zajęciach jest dobrowolne, nie można zmuszać dziecka do udziału w nich,
- należy nawiązać kontakt z każdym, pamiętając o utrzymywaniu kontaktu wzrokowego,
- zajęcia powinny być dla dziecka przyjemne i dawać możliwość przeżywania radości z aktywności ruchowej oraz kontaktu z innymi,
- prowadzący powinien brać czynny udział w zajęciach,
- w czasie zajęć należy ściśle przestrzegać praw dziecka do własnej decyzji, aby miało poczucie kontroli nad sytuacją,
- należy dostrzegać i stymulować aktywność dziecka,
- niezbędne jest też poczucie humoru prowadzącego,
- w miarę możliwości powinno się chwalić dziecko nie za efekt, ale za jego starania i wysiłek,
- zajęcia, szczególnie na początkowym etapie, powinno się prowadzić na poziomie podłogi,
- zaczynamy od ćwiczeń prostych, stopniowo je utrudniając,
- na przemian z ćwiczeniami dynamicznymi powinniśmy wykonywać ćwiczenia relaksacyjne,
- przez cały czas należy brać pod uwagę samopoczucia dziecka.
Metoda ćwiczeń Weroniki Sherborne zwana też „ruchem rozwijającym” opera się na prostych i naturalnych ruchach dziecka. Nawiązuje ona do najbardziej intuicyjnego sposobu porozumiewania się, jakim jest „język ciała”. Autorka rozumie swoją metodę jako podejście pedagogiczne, umożliwiające doświadczenie ruchu i kontaktu fizycznego, emocjonalnego i społecznego.
Źródło: Bogdanowicz M. Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dzieci, WSiP, Warszawa 1996.