Zabawa puzzlami rozwija zdolności przestrzenne
Naukowcy z Uniwersytetu w Chicago odkryli, że dzieci bawiące się puzzlami między 2 a 4 rokiem życia lepiej rozwijają umiejętności rozumowania przestrzennego.
Psychologowie tłumaczą, że dzieci, które bawiły się często puzzlami we wczesnych latach dzieciństwa, miały o wiele lepsze wyniki na testach sprawdzających ich zdolności do rotowania i przeobrażania kształtów niż dzieci, które nie bawiły się puzzlami. Zdolność do przekształcania figur w głowie wpływa na późniejszy sukces w dziedzinach ścisłych, takich jak technologia,, inżynieria i matematyka.
Zarówno dziewczynki, jak i chłopcy bawiący się puzzlami mieli większe zdolności przestrzenne w późniejszym wieku. Wśród badanych, chłopcy jednak bawili się bardziej skomplikowanymi puzzlami, a ich rodzice używali bardziej fachowego słownictwa i byli bardziej zaangażowani w zabawę niż rodzice dziewczynek. Chłopcy również osiągnęli lepsze wyniki w działaniach związanych z transformacją kształtów w późniejszych latach.
Autorka badań Susan Levine zapowiada badania uzupełniające, by odkryć, skąd biorą się różnice w zachowaniu rodziców wobec chłopców i dziewczynek przy zabawach z puzzlami.
Źródło: “Wiem!”, nr 1, wiosna 2012