Sen wpływa na prawidłowy rozwój dziecka
Badania przeprowadzone przez naukowców z Ramon Llull University i Autonomous University of Barcelona dowodzą, że dzieci śpiące na co dzień mniej niż 9 godziny osiągają gorsze wyniki w nauce.
W sumie w analizie wzięło udział 142 dzieci z różnych szkół, które nie miały żadnych patologicznych zmian związanych ze snem. Ich rodzice wypełnili kwestionariusz z pytaniami, dotyczącymi ilości godzin poświęconych na sen, regularności snu oraz nawyków związanych ze spaniem. Jednocześnie u dzieci sprawdzono umiejętności ogólne, komunikacyjne i uczenia się.
Wyniki pokazały, że blisko 70% dzieci co najmniej trzy razy w tygodniu wraca do domu po godzinie 21 i co najmniej cztery razy w tygodniu idzie spać po godzinie 23. Dzieci, które spały regularnie minimum 9 godzin osiągały w pierwszej klasie lepsze wyniki niż dzieci, które nie miały nawyku regularnego snu i spały mniej niż 9 godzin na dobę. Odnotowano też wyraźne różnice w umiejętności skupienia się, organizacji, znajomości gramatyki czy rozumienia tekstu. Według badaczy, regularny i długi sen zapewnia pozytywny rozwój poznawczy dziecka.
Źródło: "Wiem! jak działają dzieci!", nr 3, jesień 2012