Gra komputerowa będzie przestrzegać przed objadaniem się

Modyfikacja koncentracji (ang. attention modification program – AMP) to mechanizm wspierający ludzi w przezwyciężaniu pokus żywieniowych. Naukowcy chcą wprowadzić grę komputerową, która będzie przestrzegać dzieci przed obżarstwem.


W innowacyjnym projekcie badawczym opublikowanym w czasopiśmie „Appetite” pojawiła się teza, że zastosowanie nawet pojedynczej sesji modyfikacji koncentracji może zmniejszyć łaknienie u otyłych dzieci. Jednym z wielu czynników, które powodują otyłość, jest behawioralna reakcja na bodźce jedzeniowe. Oszalały mózg wciąż szuka jedzenia i oczekuje przyjemności ze znajdywania go. To powoduje niezdrowe obżeranie się.

Kerri Boutelle, doktor-wykładowca pediatrii i psychiatrii w Szkole Medycznej przy Uniwersytecie Kalifornijskim w San Diego, wspólnie innymi badaczami, udowodnili tezę, że zastosowanie jednej sesji modyfikacji koncentracji zmniejsza niekontrolowane objadanie się u otyłych dzieci. „Istnieje grupa ludzi podatna na bodźce związane z jedzeniem, co jest przyczyną niepohamowanego obżarstwa. Czynność jedzenia to realizacja długotrwałego procesu myślenia o pożywieniu, a wzmożona koncentracja na tej czynności powoduje, że jeszcze bardziej chce się jeść – mówi Kerri Boutelle.

Ponad jedna trzecia dorosłych Amerykanów jest otyła. Również jedna trzecia amerykańskich dzieci (4-5 milionów) ma nadwagę. Osoby te te mają większą skłonność do chorób naczyniowo-sercowych, raka oraz ortopedycznych zwyrodnień, co może przyczyniać się do szybszej śmierci. 

Boutelle badała czy trening modyfikacji koncentracji może stać się jednym ze sposobów zwalczania nadmiernego apetytu u dzieci. W nowoczesnych badaniach kontrolnych wzięło udział 24 otyłych dzieci w wieku od 8 do 12 lat. Uczestnicy zostali podzieleni na dwie grupy.

Jedna z grup została poddana badaniu z wykorzystaniem programu modyfikacji koncentracji, podczas którego dzieci oglądały na ekranie komputerowym pojawiające się pary słów. Jedno z nich było związane z jedzeniem, na przykład „ciasto”, a drugie było z zupełnie innej dziedziny, na przykład „biurko”. Słowa znikały, a na ekranie w ich miejsce pojawiła się litera z jednej albo z drugiej dziedziny. 

Zadaniem dzieci było nacisnąć prawy albo lewy guzik, odpowiadający lokalizacji litery na monitorze. „Trening AMP sprawił, że uwaga dziecka została odwrócona od słów związanych z jedzeniem, ponieważ litery zawsze pojawiały się w miejscu wyrazu z innej kategorii” – mówi Boutelle. W drugiej grupie badanych, warunki ćwiczeniowe były inne. Litera pojawiała się tyle samo razy w miejscu słowa związanego z jedzeniem, ile w miejscu słowa innej kategorii.

Programy komputerowe wpłynęły na uczucie łaknienia u dzieci z otyłością już po pierwszej sesji treningowej. „To zaskakujące, że zmiany widać już po pierwszym etapie badań” – dodaje Boutelle.

Boutelle ma nadzieję, że te wyniki zapoczątkują badania na szerszą skalę i pomogą znaleźć nowe metody walki z otyłością. Zakładając, że ten sposób będzie skuteczny, można wprowadzić grę komputerową, która będzie przestrzegać dzieci przed obżarstwem poprzez rozproszenie uwagi, którą zwracają na jedzenie.

University of California, San Diego Health Sciences, http://www.sciencedaily.com