Dzieci widzą i czują

Sposób myślenia naukowców i psychologów na temat działania małych dzieci zmienia się wraz z upływem lat. Jeszcze 20 lat temu badacze uważali, że małe dzieci poniżej czwartego roku życia nie potrafią logicznie myśleć, brak im empatii i są egocentryczne. Obecnie badania pokazują coś innego.

 


Badanie przeprowadzone w październiku 2011 r. udowadnia, że małe dzieci są zdolne do samodzielnego myślenia, tylko podobnie jak dorośli – często ulegają presji otoczenia.

Stary niedźwiedź
Badanie, o którym mowa zostało przeprowadzone na grupie czterolatków. Dzieci siedziały w osobnych kabinach, tak, aby mogły słyszeć, co mówią pozostali uczestnicy, ale ich nie widzieć. Każde z dzieci otrzymało książkę, gdzie na pierwszej stronie znajdowała się rodzina misiów. Poproszono dzieci o zapamiętanie obrazka i przewrócenie kartki. Następnie zapytano je, jaka postać jest przedstawiona na kolejnej stronie. 

Zadziwiające było to, że dzieci mówiły, że jest to tata niedźwiedź, co u większości z nich było zgodne z prawdą. Jednak kilkoro dzieci miało na tej stronie małego niedźwiadka. To badanie utwierdziło naukowców w przekonaniu, że dzieci w wieku przedszkolnym ulegają presji społecznej.

Jak z bajki
Dzieci nie zawsze rozumieją, że to, co widzą w telewizji lub na ekranie komputera to fikcja i nie dzieje się naprawdę. Wszystko to zapamiętują. Niestety, dziś nawet bajki dla dzieci przesycone są przemocą, złym zachowaniem czy nagannym słownictwem. Warto zatem zwracać uwagę na to, co oglądają dzieci, ponieważ wszystko to może mieć konsekwencje w przyszłości.

Dzieci widzą i rozumieją wiele więcej niż wydaje się dorosłym. A wnioski i konsekwencje na temat tego, co widzi i czuje nasze dziecko mogą mieć ogromny wpływ na jego przyszły rozwój. Warto zatem zachować kontrolę nad tym, co oglądają nasze dzieci i jak zachowują się w gronie rówieśników. Nic bowiem nie daje większej pewności niż baczne oko rodzica.

Źródło: Biomedical