×

Ostrzeżenie

JFolder::create: Ścieżki nie ma wśród ścieżek open_basedir

JFolder::create: Ścieżki nie ma wśród ścieżek open_basedir

Nowa rewolucyjna piramida żywienia

W końcu się doczekaliśmy – Instytut Żywności i Żywienia wydał nową Piramidę Żywienia. Obecna piramida zastąpiła tę z 2009r i zyskała rewolucyjną nazwę: Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej. W ten sposób podkreślono fakt istotnej roli aktywności fizycznej, od której zależy zdrowie człowieka.

Co to jest Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej

Piramida żywienia to prosta forma graficzna, przedstawiająca ogólne zasady żywienia człowieka i aktywności fizycznej, której realizacja daje duże szanse na długie życie z zachowaniem zdrowia intelektualnego i dobrej kondycji fizycznej. Piramida składa się z pięter, na których zamieszczono odmienne grupy produktów spożywczych. Każda z tych grup jest zupełnie inna zarówno pod względem walorów smakowych, jak również wartości odżywczej. Żadna z grup produktów nie może w pełni pokryć zapotrzebowania na wszystkie składniki odżywcze. Tylko dieta urozmaicona - zawierająca produkty z wszystkich pięter piramidy żywienia zapewni zdrowie i prawidłowe funkcjonowanie. Im wyższe piętro piramidy tym mniej produktów z danej grupy powinno się znaleźć w dziennym jadłospisie.

Co nowego w Piramidzie Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej

• W nowej piramidzie podstawę stanowi aktywność fizyczna jako bardzo ważny element codziennej profilaktyki zdrowotnej.
• Warzywa i owoce „awansowały” na najważniejszą grupę produktów spożywczych, które powinny stanowić podstawę naszej diety.
• Produkty zbożowe zostały zdetronizowane na wyższa półkę, ale nadal powinny stanowić ważne ogniwo w codziennej diecie.
• Dodatkowo w piramidzie pojawiły się zioła, których dodatek do potraw zmniejsza ilość stosowanej soli.
• W piramidzie pojawiły się także orzechy, jako bardzo wartościowy, zdrowy i skoncentrowany składnik nienasyconych tłuszczy, witamin i składników mineralnych.

nowa piramida zdrowego zywienia

Dlaczego wprowadzono powyższe zmiany?

Naukowcy ze Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) podpierając się licznymi badaniami naukowymi stwierdzili, że w zdrowej diecie każdego człowieka znacznej redukcji powinny ulec tłuszcze, cukry, a także sól. Naukowcy z WHO promują natomiast spożycie błonnika pokarmowego. Nowa Piramida zatem jest odpowiedzią na wytyczne i zmieniające się trendy w żywieniu człowieka.

Warzywa i owoce jako najważniejsza grupa produktów spożywczych

Warzywa i owoce zostały umieszczone jako najważniejsza grupa produktów spożywczych z racji na ich właściwości zdrowotne. Dostarczają one bowiem cennych witamin, minerałów, polifenoli i błonnika pokarmowego. Jak podkreśla prof. Mirosław Jarosz – „Regularne jedzenie warzyw i owoców w istotny sposób zmniejszają zachorowalność oraz umieralność na choroby układu krążenia, cukrzycę czy nowotwory. Warzywa i owoce spożywajmy więc jak najczęściej i w jak największej ilości. Powinny stanowić co najmniej połowę, tego co jemy. Pamiętajmy jednak o właściwych proporcjach: 3/4 powinny stanowić warzywa, a 1/4 owoce”.

Aktywność fizyczna ponad wszystko

Najbardziej rewolucyjnym krokiem w wizualizacji nowej piramidy jest aktywność fizyczna, która leży u podstawy piramidy. Prof. Jarosz w swoim wystąpieniu na Kongresie Żywieniowym zaznaczał, że regularna, codzienna aktywność fizyczna jest tak samo ważna jak dbałość o prawidłową zbilansowaną dietę. Podkreślał, iż każda osoba powinna codziennie ćwiczyć ok. 30-45 minut. Ma to uchronić nas przed narastającym problemem nadwagi i otyłości.

Sól i cukier na cenzurowanym

W obecnych zaleceniach mocno ograniczone jest spożycie soli i cukru jako składników, które w znacznym stopniu degradują nasze zdrowie. Zamiast soli zalecane są zioła i przyprawy, które podkreślają smak potraw. Cukier i słodzone potrawy powinny natomiast zastępować owoce i orzechy. Zamiast słodzonych napoi z kolei proponowana jest woda mineralna, herbata i kawa bez cukru.

Mniej mięsa!

Bardzo ważnym zaleceniem jest ograniczenie spożycia mięsa i przetworzonych produktów mięsnych do pół kilogram tygodniowo. Jako zamiennik mięsa proponowane są ryby, nasiona roślin strączkowych i jaja.

Nowa piramida w celach prewencji

Warto podkreślić, że piramida kierowana jest do osób zdrowych w celu zachowania dobrego zdrowia. Jeśli natomiast współistnieją choroby takie jak np. otyłość, nadciśnienie tętnicze, cukrzyca, niedokrwienna choroba serca czy osteoporoza należy skonsultować się z lekarzem lub dietetykiem w celu modyfikacji zaleceń. Stosowanie się jednak do nowych wytycznych może w znacznym stopniu zapobiegać tym chorobom.

Autor: Ewa Buczkowska – dietetyk Akademii Zdrowego Przedszkolaka