×

Ostrzeżenie

JFolder::create: Ścieżki nie ma wśród ścieżek open_basedir

JFolder::create: Ścieżki nie ma wśród ścieżek open_basedir

Mama, tata na diecie? Co na to dzieci?

Zdrowe nawyki kształtują się w domu rodzinnym. Decyzja rodziców o zmianie sposobu żywienia czy też odchudzaniu może mieć ogromny wpływ na zachowania dzieci. Czy zastanawialiście się kiedykolwiek, jak dzieci postrzegają zmagania rodziców związanie z odchudzaniem?

rodzice dzieci zakupy-Resizer-800Dzieci, już od najmłodszych lat są świadome swojego ciała. Zgodnie z raportem Common Sense Media, ponad połowa dziewczynek w wieku 6-7 lat twierdzi, że ich „idealna masa ciała” jest z pewnością mniejsza od obecnej. Jak się okazuje, chłopcy nie są bardziej odporni na panujący trend ekstremalnej szczupłości w mediach, bo aż jedna trzecia wyraża podobne zdanie, co dziewczynki.

Dowiedziono, iż negatywne nastawienie do własnego wyglądu diametralnie wzrasta w okresie dojrzewania. Zauważono również, że dziewczynki w wieku od 5 do 8 lat, które uważały, że ich mamy są niezadowolone z swoich figur, były bardziej podatne na błędne wyobrażenie o własne sylwetce.

Dlatego tak bardzo ważna jest rozmowa na temat jedzenia, zdrowego trybu życia czy aktywności fizycznej. Rodzice, którzy w niewłaściwy sposób podchodzą do słowa „dieta”, mogą „ustawić” swoje dzieci do walki z jedzeniem, trwającej nawet całe życie. Niektórzy rodzice bez ukrycia zjadają niezdrowe produkty, a za chwilę komentują, iż jedzenie czekolady „idzie prosto w boczki”. Niezależnie czy jest to żart czy po prostu złośliwość, dziecko podświadomie przystosowuje takie zachowanie jako normę, którą powiela w wieku dorosłym.

Istnieje jednak inna perspektywa, która może przyczynić się do poprawy wizerunku ciała nawet podczas zrzucania nadprogramowych kilogramów….

Jeśli rodzic rozpoczyna dietę i przygodę z odchudzaniem, nigdy nie powinien określać siebie, że jest za gruby bądź robi wszystko by być chudym, w szczególności w obecności dzieci. Nawet jeśli dana osoba ma dużą nadwagę czy otyłość, należy zaznaczyć, iż jej celem jest poprawa zdrowia. Zmuszanie się do jedzenia wybranych produktów, a następnie pokazanie dziecku, że to co się zjadło, należy natychmiast „spalić” poprzez wyczerpujące ćwiczenia – jest jednym z największych popełnianych błędów, które może skutkować w przyszłości zaburzeniami odżywania u dzieci.

Zamiast tego warto podkreślać korzyści płynące z wyboru zdrowych produktów czy dobrego samopoczucia związanego z uprawianą aktywnością fizyczną. Unikaj natomiast rozmowy na temat ograniczenia wybranych produktów, zakazu ich spożywania itp. Podobnie jest z ćwiczeniami – dziecko odbiera sprzeczny sygnał, jeśli mówisz - jak bardzo nienawidzisz biegania, ale robisz to, bo wiesz, że dzięki temu będziesz szczuplejszy. Staraj się skupić w rozmowie o dużym znaczeniu bycia silnym i zdrowym – np. ustalamy, że w każdym posiłku powinny pojawiać się warzywa i owoce, ale nie dlatego, że dzięki temu będziemy mniej ważyć, ale ze względu na to, iż zawierają cenne składniki, które pozwolą walczyć z chorobami i być na nie odpornym. Warto podkreślać dzieciom, że wybór zdrowego produktu powinniśmy dokonywać w oparciu o jego skład a nie kaloryczność.

Małe dzieci spoglądając w górę – widzą swój największy autorytet – rodzica. Do niego się upodabniają. Więc jeśli słyszą, jak mówisz o sobie – „jestem gruby”, pomyślą: „Och, jeśli moja mama myśli, że jest gruba, to taki muszę być i ja, bo wyglądam tak jak ona ". Jeśli Twoje dziecko wyrazi chęć odchudzania się wraz z Tobą, dopytaj dlaczego! Zapytaj jakie korzyści w tym widzi, czy czuje się w jakiś sposób ograniczone czy odrzucone przez rówieśników – to może pomóc w odpowiedniej reakcji.

Jeśli dziecko znajduje się w prawidłowym przedziale masy ciała, rodzice powinni w szczególności zweryfikować powód takiej decyzji u dziecka i zastanowić się nad słowami, jakimi posługują się na co dzień związanych z ciałem, zdrowiem itp. Natomiast gdy dziecko ma problem z nadwagą, podejmijcie decyzję wprowadzenia na początek drobnych zmian nawyków żywieniowych poprzez naukę wspólnego gotowania zdrowych posiłków oraz znalezieniu aktywności fizycznej, której wykonywanie przyniesie radość i satysfakcję.

Świadomość ma zasadnicze znaczenie w zmianie stylu życia, w szczególności gdy obejmuje ona wrażliwy umysł rozwijającego się małego człowieka. Zmieniając słownictwo, jakie stosujesz w codziennej dyskusji, podejście do zdrowych zmian w diecie czy wykonywanie ćwiczeń, możesz przyczynić się nie tylko do przyjemnej utraty masy ciała, ale także do promowania pozytywnego wizerunku swojego dziecka.

Autor: Katarzyna Anna Szuba, dietetyk AZP