×

Ostrzeżenie

JFolder::create: Ścieżki nie ma wśród ścieżek open_basedir

JFolder::create: Ścieżki nie ma wśród ścieżek open_basedir

JFolder::create: Ścieżki nie ma wśród ścieżek open_basedir

Czwartkowe łasuchowanie

Zgodnie z polskim obyczajem w tłusty czwartek każdy powinien zjeść choć jednego pączka. Choć są one dostępne obecnie przez cały rok, to tego dnia smakują szczególnie dobrze.


Tradycyjny pączek to przysmak, który trudno zastąpić równie smacznym odpowiednikiem. Oczywiście w sklepach można spotkać różne, mniej kaloryczne postacie: pączki pieczone – ze znacznie mniejszą ilością tłuszczu, pączki bez nadzienia czy bez lukru. Jeśli taka forma pączka nam odpowiada to jest to oczywiście godna polecenia wersja „tłusto-czwartkowej tradycji”. Jednak większość z nas decyduje się tego dnia na te z nadzieniem różanym, polane lepkim i słodkim lukrem. I nie ma w tym nic złego, naturalnie jeśli tradycja kończy się na jednym, maksymalnie dwóch pączkach. Większa ilość tego dobra zakończy się niestrawnością i bólem brzucha, a w biodrach przybywa kilka centymetrów.

W czasach kiedy pączki dostępne są cały rok często stanowią one podwieczorek przedszkolaka. Nie jest to najlepsze rozwiązanie. Poza przyjemnością z ich jedzenia, nie ma w nich żadnych cennych wartości odżywczych. Mało tego. Te kupione w supermarketach, z długą datą przydatności do spożycia mogą nam mocno zaszkodzić. Poniżej znajduje się skład pączka z nadzieniem o smaku czekoladowym, który jest sprzedawany w jednym z supermarketów.

„Pączki z nadzieniem o smaku czekoladowym”
Składniki:
• mąka pszenna, woda, mieszanka do ciasta drożdżowego [mąka pszenna, tłuszcz roślinny (palmowy), cukier, serwatka w proszku (z mleka), laktoza (z mleka), sól jodowana, białko jaja kurzego w proszku, żółtko jaja kurzego w proszku, emulgatory (mono- i diglicerydy kwasów tłuszczowych, mono- i diglicerydy kwasów tłuszczowych estryfikowane kwasem mono- i diacetylowinowym, lecytyny), środek spulchniający (fosforany wapnia, węglany sodu), enzymy, przyprawy, aromat, wanilina, regulator kwasowości (kwas askorbinowy), barwnik (karoteny)], nadzienie o smaku czekolady (2%) [cukier, substancje zagęszczające: skrobia utleniona, alginian sodu, węglan żelaza, serwatka w proszku (z mleka), kakao, czekolada, wanilina, aromaty naturalne], drożdże, posypka czekoladowa, aromat, sól jodowana”

To imponująca lista niekoniecznie zdrowych składników… Tymczasem tradycyjny pączek powinien składać się jedynie z kilku składników: mąka, mleko, jaja, drożdże, cukier, marmolada, olej do smażenia, ewentualnie skórka pomarańczowa czy spirytus. Warto dodać, że piekarnie i cukiernie powinny na nasze życzenie udostępnić nam listę składników, z których przygotowują swoje wypieki.

Pamiętajmy zatem by dawkować tradycję z umiarem i tylko w sprawdzonych, dobrych cukierniach, a jeszcze lepiej z własnej, domowej cukierni.